Assassin's Creed Nexus VR Review

Er is een nieuwe Assassin's Creed spin-off op de markt. 'Weer eentje' horen we jullie nu roepen. Ja, weer een. Maar dan wel een met een fikse twist. Het betreft hier namelijk een virtual reality game. Assassin's Creed Nexus VR is een, en de titel zegt het al, VR action adventure die geschikt is voor de Meta Quest 3, Meta Quest Pro en Meta Quest 2 headsets. Het is de eerste VR-game in de Assassin's Creed-serie en dus maakte het VR-enthousiastelingen Jasper en Koos nieuwsgierig. En sich heeft de Assassin's-franchise namelijk alles in zich om een toffe VR-game van te maken. Wiens droom is het niet om het oude Rome, Athene of Parijs rond te dwalen? De twee gingen aan de slag op hun eigen headsets (Meta Quest 3 en Meta Quest 2) en vertellen in de studio over hun ervaringen. Dit is de Assassin's Creed Nexus VR review.

Even in het kort het verhaal achter deze game. Een naamloze hacker wordt ingehuurd door de assassin's Rebecca Crane en Shaun Hastings om te infiltreren in een Abstergo-project genaamd "Nexus Eye". Het project, geleid door Dominika Wilk, bestaat uit het vinden en verwerven van de code van fragmenten van een Isu-machine. Deze code zal, eenmaal gecombineerd met de Animus, een computer creëren die in staat is het gedrag van een individu te voorspellen en te beïnvloeden. De benodigde fragmenten zijn te vinden in de herinneringen van drie Assassins: Ezio Auditore, Kassandra en Connor Kenway. Rebecca en Shaun instrueren de hacker om explosieve gedachtes in de herinneringen te plaatsen om ze daarmee te vernietigen en zo te voorkomen dat Abstergo de fragmenten vindt.

Jasper en Koos waarden een weekendje rond in een andere wereld. Hoe beviel ze die trip? Werkt de typische Assassin's gameplay in VR of word je er kots misselijk van? En hoe zag het er grafisch uit? Met name de Meta Quest 3 kan een hoop power op je oogbollen projecteren. Je krijgt de antwoorden in deze video.