Baldur's Gate 3 Review

Featured Video Play Icon

De uitgebreide Premium review in progress van Baldur's Gate 3 vind je hier. Eén extra presentator, meer info, meer discussie en meer beeld.

De game van Belgische makelij is al een behoorlijke tijd uit, maar nu kun je dan op de PC en binnenkort op de PS5, met de finale versie aan de slag. We hebben het over dé game-sensatie van het moment, Baldur’s Gate 3. Het betreft een titel die, net zoals de voorgaande twee delen van de franchise, een op Dungeons & Dragons gebaseerde RPG is. Je doorloopt als speler een fantasy verhaal en maakt tijdens jouw avontuur voortdurend keuzes. Waar ga je naar toe, wat gebruik je voor powers en uitrusting en hoe ga je de gevechten aan? Daan en Kevin zijn grote fans van dit type games en setting. Wat vinden zij na een lang weekend spelen van deze game? Dit is de Baldur’s Gate 3 Review in Progress.

In Baldur’s Gate 3 zitten elf rassen waar spelers uit kunnen kiezen: Human, Githyanki, Half-Orc, Dwarf, Elf, Drow, Tiefling, Halfling, Half Elf, Gnome en Dragonborn. De gevechten zijn turn-based en alle dialogen werden ingesproken door stemacteurs. Verder zijn er 17.000 mogelijke eindes beloofd. Klinkt goed. Maar is de game dat ook? De beide heren gaan het je in deze review vertellen.

De derde Baldur’s Gate is de eerste game in de franchise die door de Belgische developer Larian Studios is gemaakt. Het is tevens de eerste nieuwe Baldur’s Gate-game sinds 2004. Het spel speelt zich af in de Forgotten Realms-campagnesetting van Dungeons & Dragons. Dat was ook het geval bij eerdere titels uit de franchise, die toen nog gemaakt werden door BioWare. Baldur’s Gate III zou oorspronkelijk pas eind augustus uitkomen, maar is dus nu eerder dan gepland uitgebracht voor de PC. De PS5-versie komt er snel aan.

De lovende kritieken, de hartstochtelijke passie waarmee zij het er over hebben en de aanstekelijke aanwezigheid binnen de community, zijn maar enkele drijfveren die Baldur’s Gate 3 dé game van het moment maken. In de reviews hebben zij het al uitgebreid over de game gehad met de daarbij vaak bijkomstige Dungeons en Dragons terminologie, waar niet aan te ontkomen is. Alleen zijn die termen helemaal niet zo vanzelfsprekend als men soms doet overkomen. Om daarom bij de basis te beginnen, gaat Koos door de introductie van de game geleid worden door Daan en Jelle.

Een verzonnen karakter met een uniek verhaal is de ruggengraat van ieders avontuur. Maar met zoveel keuze in alle verschillen races, sub-races, classes, sub-classes, abilities en proficiencies kunnen er veel vragen ontstaan. Is het de moeite waard om een build aanpassen? Kun je er zelf een samenstellen? Wat zijn dan dingen waar je op moet letten?

Geef een reactie