Dead Island 2 Preview

Featured Video Play Icon

Dead Island 2 was de grote uitsmijter van Gamescom Opening Night Live, des te meer reden om zelf hands-on te gaan op de beurs in Keulen. Daan en Jelle wisten nog net een afspraak in te plannen om jullie alles over deze game te vertellen in de Dead Island 2 preview.

De game is een action-RPG en speelt zich af in een open wereld geïnspireerd op zowel Los Angeles als San Francisco en wordt HELL-A genoemd. Het speelt zich een paar maanden af na het originele deel en de United States Armed Forces hebben Californië in volledige lockdown gezet vanwege een nieuwe en sterkere zombie outbreak. Het is aan de speler om deze plek te overleven en daarmee alle beschikbare skills in te zetten om bijvoorbeeld wapens te craften en items te maken.

De game kent een ware development hell. Misschien kan je je het nog wel herinneren dat ie oorspronkelijk in 2014 werd aangekondigd. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Techland aan de haal zou gaan met de ontwikkeling, echter prefereerde de developer om zich te focussen op Dying Light in samenwerking met Warner Bros Interactive. Deep Silver ging dan ook op zoek naar een nieuwe developer en kwam daarbij uit op Yager Development. De Gamescom 2014 gameplay wist echter niet te imponeren en al snel werd Yager vervangen door het Britse Sumo Digital. Ook dit bleek geen gelukkig huwelijk want ondanks toezeggingen dat de game nog steeds in development was in 2017 en 2018, kondigden THQ Nordic aan dat de ontwikkeling voortaan in de handen van Dambuster Studios zou gaan vallen, een interne studio van Deep Silver.

De game heeft inmiddels een releasedatum gekregen en zal dan ook gaan verschijnen op 3 februari 2023 en beschikbaar zijn op de PlayStation 4, PlayStation 5, Google Stadia, Xbox One, Xbox Series X/S en Windows PC. 

Om nu te zeggen dat het ontwikkelingstraject van Dead Island 2 van een leien dakje ging, mwoh. Het vervolg op de eerste Dead Island wisselde meerdere keren van studio en werd ook een aantal keer uitgesteld. Soms dachten ze bij Gamekings zelfs dat het er nooit meer van zou komen. Dat het spel in de zogenaamde development hell was ten onder gegaan. Maar niets is minder waar. JJ mocht de afgelopen week een aantal levels spelen van de zombie slasher. Zodat ze eindelijk een echt teken van leven van dit spel konden ervaren. Met als hoofdvraag: Kan een game die zo lang in ontwikkeling is, nog wel een goed eindresultaat opleveren? Het antwoord op deze vraag krijg je in de Dead Island 2 preview.

Dead Island 2 is action/RPG/zombie slasher die ontwikkeld wordt door Dambuster Studios. Zij hebben de eer om het project, wat meerdere keren hopeloos vastliep, tot een goed einde te brengen. Het spel is het vervolg op Dead Island uit 2011 en het derde grote deel in de Dead Island-serie. Je hebt namelijk ook nog het wat minder bekende Dead Island Riptide dat in 2013 uitkwam. Deel 2 werd aangekondigd in 2014 en zou al lang in de winkels hebben gelegen, ware het niet dat er verscheidene problemen opdoken tijdens de ontwikkeling. Met als gevolg dat gamers pas, na veel uitstel, op 21 april 2023 met het spel aan de slag kunnen.

We zeiden het al eerder. Een game die zich zo lang in development hell bevindt, draait doorgaans uit op een teleurstelling. En dat zou balen zijn, want bij Gamekings houden ze wel van zombies afslachten. JJ keek de afgelopen week samen met Jelle of we nog vertrouwen in het spel mogen hebben. Hoe beviel de open wereld? Kan het spel grafisch mee met de top van het moment? En hoe zit het met het gehalte aan gore in het spel? Ligt dat lekker hoog? Op als deze vragen krijg je een antwoord in de Dead Island 2 preview.

Geef een reactie