Soms heb je van die games die net even wat anders zijn dan andere. Die sommige gamers als weird zouden betitelen. Of apart. Pentiment behoort honderd procent zeker tot die categorie. Een spel zoals deze zie je weinig. Zowel wat speelstijl betreft, als de grafische uitvoering. Daan en Jasper waren beide direct getriggerd om zoiets uit te proberen. Beide zijn niet bang om eens buiten de gebaande paden te gaan gamen. Gewoon gezonde nieuwsgierige jongens. Een weekend lang gingen de twee met deze adventure aan de slag. Dit is hun verslag in de vorm van de even compacte als duidelijke review van Pentiment.

Laten we eens kijken naar de beschrijving van de game die de makers zelf hebben gemaakt. 'Stap in een levende geïllustreerde wereld, geïnspireerd op versierde manuscripten en afdrukken van houtsneden in een tijd waarin Europa op het kruispunt staat van enorme religieuze en politieke veranderingen. Stap in de schoenen van Andreas Maler, een meesterkunstenaar die verwikkeld raakt in moordpartijen, schandalen en intriges in de Beierse Alpen. Kies je achtergronden, zet je stempel op een wereld in verandering en zie de gevolgen van je beslissingen in dit verhalende avontuur.' Dat dus.

Pentiment is feitelijk een soort van bewegend schilderij. De personages in het avontuur praten in tekstballonnen en je dient af en toe een puzzeltje op te lossen. Veel heftiger en interactiever dan dat gaat het niet worden in deze game. Begin je nu al te gapen? Check dan toch even de review. Want als we de twee heren mogen geloven dan worden de doorzetters beloond. Maak je dus klaar voor de review van een van de meest aparte games van 2022. Een game die sommigen zelfs geen game willen noemen, maar meer een digitaal kunstwerk. Iets wat bij Scorn aan maandje terug ook al het geval was. En sommigen vonden dat een waanzinnige ervaring.